Aktualizacja 12.05.2020 r.
Burmistrz Myśliborza informuje o formach pomocy dla przedsiębiorców będących podatnikami podatku od nieruchomości, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w następstwie COVID-19 - więcej informacji znajduje się w zakładce "Myśliborska Dziesiątka - pakiet pomocowy związany z epidemią koronawirusa" (kliknij tutaj)
Aktualizacja 24.04.2020 r.
Informacja dla przedsiębiorców posiadających lub ubiegających się o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w trakcie trwania epidemii spowodowanym zagrożeniem zakażenia wirusem SARS –CoV-2
W związku z licznymi pytaniami i wnioskami nadsyłanymi przez przedsiębiorców posiadających lub ubiegających się o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych poniżej zamieszczone zostały odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
1. Czy w związku ze stanem epidemii spowodowanym zagrożeniem zakażenia wirusem SARS –CoV-2 wydawane są zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych?
W związku z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 568), w okresie stanu zagrożenia epidemicznego oraz stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19, bieg terminów w postępowaniach administracyjnych nie rozpoczyna się a terminy rozpoczęte ulegają zawieszeniu na okres obowiązywania stanu epidemii.
Przedsiębiorcy posiadający zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, których ważność się kończy, mogą w trybie art. 155 Kodeksu postępowania administracyjnego złożyć wniosek o zmianę (wydłużenie) posiadanych zezwoleń na okres maksymalnie do 4 września 2020 r.
Termin zezwolenia zostanie wydłużony pod warunkiem, że w dniu wydania decyzji zmieniającej, zezwolenie będące przedmiotem postępowania nie wygasło.
2. Czy w związku ze stanem epidemii spowodowanym zagrożeniem zakażenia wirusem SARS –CoV-2 należy dochować terminów na wniesienie opłaty II i III raty za korzystanie w 2020 r. z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych?
Obecnie obowiązujące przepisy prawa nie przewidują żadnych odstępstw od obowiązku wniesienia opłaty za korzystanie w 2020 r. z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
Zatem, terminy wskazane w ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (II rata – do 31 maja i III rata – do 30 września) są obowiązujące.
W przypadku niedokonania opłaty w wysokości i terminie wskazanym w ustawie można jeszcze dopełnić tej czynności w terminie 30 kolejnych dni wraz z jednoczesnym wniesieniem dodatkowej opłaty w wysokości stanowiącej 30% opłaty należnej za korzystanie z zezwoleń w danym roku kalendarzowym.
3. Czy w związku ze stanem epidemii spowodowanym zagrożeniem zakażenia wirusem SARS –CoV-2 i zakazem prowadzenia działalności gastronomicznej na miejscu (dopuszczalna sprzedaż posiłków na wynos), za okres obowiązywania zakazu należny wnieść opłatę za korzystanie z zezwolenia?
Obecnie obowiązujące przepisy prawa nie przewidują żadnych odstępstw (zwolnień) od obowiązku wniesienia opłaty za korzystanie w 2020 r. z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
Opłatę należy wnieść w wysokości ustalonej przed wydaniem zezwolenia lub naliczonej na podstawie złożonego oświadczenia o wartości sprzedaży napojów alkoholowych za 2019 r. Terminy wskazane w ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (II rata – do 31 maja i III rata – do 30 września) są obowiązujące.
W przypadku niedokonania opłaty w wysokości i terminie wskazanym w ustawie można jeszcze dopełnić tej czynności w terminie 30 kolejnych dni wraz z jednoczesnym wniesieniem dodatkowej opłaty w wysokości stanowiącej 30% opłaty należnej za korzystanie z zezwoleń w danym roku kalendarzowym.
4. Czy jest możliwość zastosowania ulg i zwolnień w opłatach za zezwolenie na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych za okres przestoju?
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2277 z późn. zm.) nie przewiduje możliwości zwolnienia z opłat. W przypadku dokonania przez przedsiębiorcę opłaty pierwszej raty, obejmującej pierwsze 4 miesiące, zezwolenia są ważne do 30 kwietnia 2020 r. Termin opłaty drugiej raty upływa z dniem 31 maja br. Przedsiębiorca może wystąpić z wnioskiem o rezygnację z korzystania z zezwoleń z dniem 1 maja br., co pozwoli na wydanie decyzji o wygaśnięciu zezwolenia. Ponowne wydanie zezwoleń może odbyć się na podstawie złożonego wniosku wraz z dokumentami, o których mowa art. 18 ust. 6 wyżej cytowanej ustawy, po uzyskaniu pozytywnej opinii Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych o zgodności z obowiązującym prawem miejscowym, określonym uchwałami Rady Miejskiej w Myśliborzu.
Informacje dostępne są pod numerem telefonu 95 746 02 80 lub mogą być pozyskane drogą elektroniczną na adres: gkb.umig@mysliborz.pl.
Aktualizacja 20.04.2020 r.
Każdy przedsiębiorca, który zawiesił działalność gospodarczą w związku z epidemią koronawirusa, może zostać zwolniony z obowiązku uiszczenia opłaty za odbiór śmieci. Żeby zostać zwolnionym z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi właściciel nieruchomości powinien złożyć nową deklarację.
Jak zgłosić zmianę, by nie płacić za odbiór odpadów?
1. Należy wypełnić deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.
2. W deklaracji należy zaznaczyć opcję „Zmiana danych zawartych w deklaracji” oraz wpisać datę powstania zmiany, np. 01.04.2020 – zgodnie z art. 6m ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2019 r., poz. 2010 z późn. zm.) w przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.
3. W części H.1. Deklaracji w poszczególnych pozycjach określających liczbę pojemników/worków należy wpisać „0” i wyliczyć opłatę miesięczną w wysokości „0 zł”.
4. Deklarację można przesłać przez elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP, tradycyjnie pocztą lub złożyć w urnie umieszczonej przed budynkiem Urzędu Miejskiego w Myśliborzu przy ul. Rynek im. Jana Pawła II 1 w godzinach pracy Urzędu.
5. Zwolnienie z opłaty obowiązywać będzie do dnia, w którym prowadzenie działalności gospodarczej zostanie wznowione – wówczas należy ponownie złożyć deklarację uwzględniającą ilość wytwarzanych odpadów.
Informacje pod numerem telefonu 95 747 91 87 lub drogą elektroniczną na adres: rgg.umig@mysliborz.pl
Aktualizacja 15.04.2020 r.
Burmistrz Myśliborza informuje o kolejnych formach pomocy dla przedsiębiorców - najemców nieruchomości Gminy Myślibórz, w związku z pogorszeniem sytuacji finansowej związanej z wprowadzonymi ograniczeniami w następstwie COVID-19. Burmistrz Myśliborza stosownie do przyznanych ustawowo kompetencji Zarządzeniem nr . BR.0050.123/2020.GN z dnia 3 kwietnia 2020 r. wprowadził dla przedsiębiorców możliwość uzyskania pomocy poprzez umorzenie czynszu w całości w przypadku całkowitego zakazu prowadzenia działalności gospodarczej lub obniżenia o 50% w przypadku jej ograniczenia lub zawieszenia. W celu ograniczenia czasu na przygotowanie wniosku przez przedsiębiorcę sporządzono jego druk. Zachęcamy przedsiębiorców do korzystania z pomocy poprzez wypełnienie i złożenie wniosku.
Informacje pod nr telefonu 95 747 20 65 lub 95 747 25 44 lub email mysliborz@mysliborz.pl
Pliki do pobrania:
- Druk wniosku (plik .doc, plik .pdf)
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 (plik .xlsx, plik .pdf)
- Zarządzenie Nr BR.0050.123.2020.GN - ws. ustalenia szczególnych zasad, trybu i sposobu udzielania pomocy podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą w spłacie należności pieniężnych z tytułu oddania nieruchomości w najem, dzierżawę lub użytkowanie (kliknij tutaj)
Aktualizacja 24.03.2020 r.
Burmistrz Myśliborza, pragnąc pomóc lokalnym przedsiębiorcom i osobom prowadzącym działalność gospodarczą, którzy najmocniej zostali dotknięci skutkami obecnej epidemii, informuje o możliwości skorzystania z ulg w wierzytelnościach poprzez składanie wniosków, ubiegając się o:
• odroczenie terminu płatności wierzytelności na okres: od 3 do 6 miesięcy,
• rozłożenie na raty, określając liczbę i wysokość rat (maksymalnie do końca 2020 r.),
• umorzenie opłaty prolongacyjnej i odsetek.
Proponowana pomoc przedsiębiorcom ma na celu ograniczenie uciążliwości, wynikających ze szczególnej sytuacji kryzysowej, w jakiej znalazły się firmy, których między innymi funkcjonowanie zostało zawieszone do odwołania.
Wystarczy, że przedsiębiorca dołączy dokumenty takie jak:
• oświadczenie o uzyskaniu lub nieuzyskaniu pomocy de minimis,
• formularz informacji przy ubieganiu się o pomoc de minimis,
• sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych (np. zestawienie przychodów, rozchodów),
• dokumenty finansowe za ostatnie 3 m-ce poprzedzające miesiąc złożenia wniosku lub inne dokumenty obrazujące utratę płynności finansowej,
• oświadczenie o stanie majątkowym (dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) - stanowiące podstawę dla ubiegających się o ulgę w odniesieniu do należności
o charakterze cywilnoprawnym (np. użytkowanie wieczyste, dzierżawa, czynsz).
Wniosek podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym wraz z wymaganymi załącznikami, przedsiębiorca może złożyć:
• w formie elektronicznej poprzez skrzynkę podawczą e-PUAP
• lub drogą mailową: mysliborz@mysliborz.pl,
• jak również w formie pisemnej za pośrednictwem operatora pocztowego na adres: Urząd Miejski ul. Rynek im. Jana Pawła II 1, 74-300 Myślibórz.
Ważne!
Ze względu na wprowadzenie stanu epidemii i ograniczenia sposobu przemieszczania się, nie przewidujemy dostarczania wniosków osobiście do budynków Urzędu Miejskiego. Dodatkowo pragniemy podkreślić, że każdy złożony wniosek będzie traktowany indywidualnie.
W przypadku gdy sytuacja finansowa Przedsiębiorcy nadal będzie trudna mimo przyznanej ulgi, będzie możliwe ponowne wystąpienie z wnioskiem o zmianę wydanej decyzji ulgowej lub o zmianę zawartego porozumienia. Z wnioskiem należy wystąpić na minimum 30 dni przed upływem terminu odroczenia lub upływem płatności danej raty.
Burmistrz Myśliborza
/-/ Piotr Sobolewski