Burmistrz Myśliborza oraz Centrum Usługowo Doradcze Euroregionu Pomerania w Myśliborzu zaprasza na bezpłatne szkolenie on-line pn.: "Nowe Prawo Zamówień Publicznych", które odbędzie się w dniach 11-12 lutego 2021 roku w godzinach 9.00 - 15.30.
Wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom i zgłaszanym problemom przygotowaliśmy kompletną ofertę szkolenia, która ma na celu przybliżenie Państwu najważniejszych zagadnień związanych ze zmianami w zamówieniach publicznymi i umożliwienie Państwu poprawnego, zgodnego z prawem korzystania z przepisów ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Zakres merytoryczny szkoleń w całości poświęcony jest nowej ustawie Prawo zamówień publicznych, której przepisy weszły w życie z dniem 1 stycznia 2021 r. Podczas szkoleń omawiany jest cały szereg zagadnień, które mają bezpośrednie przełożenie na proces przygotowania i prowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego według przepisów nowej ustawy.
Wykładowca: Józef Edmund Nowicki - jeden z najbardziej rozpoznawalnych i doświadczonych wykładowców problematyki zamówień publicznych w Polsce. Ekspert z dziedziny prawa zamówień publicznych z ponad 20-letnim doświadczeniem. Prelegent na licznych konferencjach i wykładowca na studium zamówień publicznych. Uznany i ceniony autor ponad 500 publikacji oraz komentarzy praktycznych z dziedziny zakresu zamówień publicznych w największych czasopismach i wydawnictwach specjalizujących się w problematyce zamówień publicznych oraz opinii i ekspertyz z zakresu stosowania przepisów o zamówieniach publicznych. Ekspert zewnętrzny w zakresie kontroli i oceny dokumentacji postępowań o udzielanie zamówień publicznych współfinansowanych z budżetu Unii Europejskiej. W latach 2010 – 2019 biegły sądowy w dziedzinie zamówień publicznych. Autor 4 komentarzy do ustawy - Prawo zamówień oraz nowelizacji ustawy - Prawo zamówień publicznych.
PROGRAM SZKOLENIA
1. Podział zamówień i zamawiających.
2. Definicje pojęć ustawowych.
3. Szacowanie wartości zamówienia.
4. Powierzenie przygotowania lub przeprowadzenia postępowania przez osoby trzecie lub jednostki organizacyjne zamawiającego.
5. Wspólne przeprowadzanie postępowania i udzielania zamówienia przez wielu zamawiających.
6. Komisja przetargowa. Powołanie komisji przetargowej. Co powinien zawierać nowy regulamin komisji przetargowej. Odpowiedzialność kierownika zamawiającego, członków komisji przetargowej oraz innych osób wykonujących czynności związane z przygotowaniem postępowania lub czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
7. Konflikt interesów i wyłączenie osób wykonujących czynności w postępowaniu.
8. Wspólne ubieganie się wykonawców o udzielenie zamówienia.
a) składanie oferty,
b) wnoszenie wadium,
c) przekazanie zamawiającemu kopii umowy regulującej współpracę wykonawców,
d) zastrzeżenie obowiązku osobistego wykonania kluczowych zadań przez poszczególnych wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia,
e) określanie warunków udziału w postępowaniu.
9. Komunikacja zamawiającego z wykonawcami.
a) używanie środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia,
b) dopuszczalność komunikacji ustnej,
c) forma oferty, wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub w konkursie, wniosku, o którym mowa w art. 371 ust. 3, oraz oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub konkursie o wartości równej lub przekraczającej progi unijne,
d) forma i postać oferty, wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub w konkursie oraz oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub konkursie o wartości mniejszej niż progi unijne.
10. Składanie ofert w przypadku odstąpienia od wymagania użycia środków komunikacji elektronicznej.
11. Sporządzanie analizy potrzeb zamawiającego.
12. Przeprowadzenie wstępnych konsultacji rynkowych.
13. Postępowanie zamawiającego w przypadku wcześniejszego zaangażowania wykonawców.
14. Przekazywanie i publikowanie ogłoszeń.
15. Dokonywanie zmian w ogłoszeniu o zamówieniu.
16. Unieważnienie postępowania w przypadku, gdy zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu prowadziłyby do istotnej zmiany charakteru zamówienia w porównaniu z pierwotnie określonym.
17. Określenie wymagań dotyczących zatrudniania przez wykonawcę lub podwykonawcę osób na podstawie stosunku pracy.
18. Formy wadium. Wnoszenie wadium. Zwrot wadium. Zatrzymanie wadium.
19. Opis przedmiotu zamówienia na dostawy, usługi i roboty budowlane z uwzględnieniem kryteriów równoważności.
20. Przedmiotowe środki dowodowe.
21. Kwalifikacja podmiotowa wykonawców - wykluczenie z postępowania wykonawcy.
- Przesłanki obligatoryjnego i fakultatywnego wykluczenia wykonawców z postępowania.
- Podmiotowe środki dowodowe (oświadczenia i dokumenty składane w celu potwierdzenia wykazania braku podstaw wykluczenia z postępowania).
- Samooczyszczenie wykonawcy.
22. Kwalifikacja podmiotowa wykonawców - warunki udziału w postępowaniu.
a) zdolność do występowania w obrocie gospodarczym,
b) uprawnienia do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, wynikające z odrębnych przepisów,
c) sytuacja ekonomiczna,
d) sytuacja finansowa,
e) zdolność techniczna (warunki dotyczące potencjału technicznego),
f) zdolność zawodowa (warunki dotyczące niezbędnego wykształcenia, kwalifikacji zawodowych, doświadczenia),
g) podmiotowe środki dowodowe (oświadczenia i dokumenty składane w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu).
h) sposób spełniania warunków udziału w postępowaniu przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia.
23. Korzystanie przez wykonawcę ze zdolności technicznych lub zawodowych lub ich sytuacji finansowej lub ekonomicznej podmiotów trzecich.
a) ocena przez zamawiającego udostępnianych wykonawcy zdolności technicznych lub zawodowych lub ich sytuacji finansowej lub ekonomicznej,
b) zastrzeżenie obowiązku osobistego wykonania przez wykonawcę kluczowych zadań,
c) żądanie wskazania innego podmiotu udostępniającego zasoby lub wykazania przez wykonawcę samodzielnego spełnienia warunków udziału w postępowaniu,
d) zakaz powoływania się na zdolności lub sytuację podmiotów udostępniających zasoby po upływie terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert.
24. Przebieg postępowania o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego, w tzw. „procedurze odwróconej” od wszczęcia postępowania do wyboru najkorzystniejszej oferty.
a) wszczęcie postępowania,
b) obligatoryjna wizja lokalna,
c) obowiązek sprawdzenia przez wykonawcę dokumentów niezbędnych do realizacji zamówienia dostępnych na miejscu u zamawiającego,
d) udostępnianie specyfikacji warunków zamówienia,
e) składanie ofert,
f) termin związania ofertą,
g) badanie ofert i omówienie przesłanek odrzucenie oferty:
h) ocena ofert,
i) kwalifikacja podmiotowa wykonawcy:
- wezwanie wykonawcy do złożenia, uzupełnienia, poprawienia i wyjaśniania oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, a także innych dokumentów lub oświadczeń składanych w postępowaniu
- aktualność złożonych oświadczeń i dokumentów;
j) wybór najkorzystniejszej oferty,
k) wybór najkorzystniejszej oferty, jeżeli termin związania ofertą upłynął przed wyborem najkorzystniejszej oferty,
l) obowiązki informacyjne zamawiającego po wyborze najkorzystniejszej oferty,
m) omówienie przesłanek unieważnienia postępowania i obowiązki zamawiającego po unieważnieniu postępowania,
n) wybór oferty i postępowanie zamawiającego, jeżeli wykonawca, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, uchyla się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego lub nie wnosi wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy,
o) wybór najkorzystniejszej oferty w trybie podstawowym:
- bez przeprowadzenia negocjacji albo
- z negocjowaniem treści ofert w celu ich ulepszenia, o ile zamawiający przewidział taką możliwość,
- z obowiązkiem negocjowania treści ofert złożonych w celu ich ulepszenia.
25. Specyfikacja warunków zamówienia (SWZ).
a) omówienie obligatoryjnych i fakultatywnych elementów SWZ,
b) wyjaśnianie treści SWZ,
c) dokonywanie zmian treści SWZ,
d) unieważnienie postępowania w przypadku, gdy zmiany treści SWZ prowadziłyby do istotnej zmiany charakteru zamówienia w porównaniu z pierwotnie określonym.
26. Przebieg trybu podstawowego od wszczęcia postępowania do zawarcia umowy w wariancie 1 i 2.
27. Umowa w prawie zamówienia publicznego.
a) zakazane postanowienia umowy,
b) okres obowiązywania umowy,
c) obligatoryjne elementy umowy,
d) elementy umowy dotyczącej robót budowlanych,
e) postanowienia umowy dotyczące weryfikacji zatrudniania pracowników,
f) zasady wprowadzania w umowie na roboty budowlane lub usługi zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy w przypadku zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia,
g) postanowienia umowne przewidujące opcję,
h) raport z realizacji zamówienia,
i) istotna zmiana umowy,
j) zmiana umowy bez przeprowadzenia nowego postępowania o udzielenie zamówienia,
k) obowiązki informacyjne po wykonaniu umowy.
28. Omówienie postępowania o udzielenie zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki o wartości mniejszej niż progi unijne i wartości równej lub przekraczającej progi unijne, od wszczęcia do zawarcia umowy albo unieważnienia postępowania:
a) gdy dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn:
- technicznych o obiektywnym charakterze,
- związanych z ochroną praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów;
b) gdy dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę, w przypadku udzielenia zamówienia w zakresie działalności twórczej lub artystycznej,
c) ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia,
d) gdy w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego albo przetargu ograniczonego nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo wszystkie wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zostały odrzucone albo nie zostały złożone żadne oferty albo wszystkie oferty zostały odrzucone,
e) w przypadku udzielenia, w okresie 3 lat od dnia udzielenia zamówienia podstawowego, dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych, zamówienia polegającego na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych,
f) w przypadku udzielenia dotychczasowemu wykonawcy zamówienia podstawowego, zamówienia na dodatkowe dostawy, których celem jest częściowa wymiana dostarczonych produktów lub instalacji albo zwiększenie bieżących dostaw lub rozbudowa istniejących instalacji,
Szczegółowe informacje uzyskać można w Centrum Usługowo Doradczym Euroregionu Pomerania w Myśliborzu, tel. 95 746 02 78. Osoby do kontaktu: Marta Trzeciak, Wioletta Urban.
W celu rezerwacji miejsca dla Państwa instytucji prosimy o potwierdzenie uczestnictwa w szkoleniu do 08.02.2021 r. do godz. 12.00 na adres e-mail: cud.umig@mysliborz.pl za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego. Liczba miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.